Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hoe plaats ik een optie?

Opties op artiesten & entertainment zijn geheel vrijblijvend en kosteloos. Ze kunnen zowel telefonisch als online worden aangevraagd. Aan een optie kunnen geen rechten worden ontleend. Indien blijkt dat de aard van het evenement, tijdsstip of locatie niet strookt met de artistieke verrichtingen van artiest, zal een medewerker van Het Artiestenburo binnen een werkdag na aanvraag contact met u opnemen en u dit kenbaar maken. In overleg zullen we kijken of we een geschikt alternatief beschikbaar hebben.

Een optie staat in principe 14 dagen in de agenda van de artiest. De optie kan in deze periode worden omgezet in een definitieve boeking. U kunt een optie - op verzoek - opnieuw verlengen mits mogelijk.

Als er een optie achter uw optie komt te staan en de andere partij kan het optreden bevestigen, blijft uw optie nog 24 uur geldig. U wordt hiervan telefonisch of per e-mail op de hoogte gesteld. Binnen deze 24 uur heeft u nog steeds het recht om het eerste te boeken. Kunt u niet bevestigen, dan verandert uw optie in een tweede optie. Het andere optreden wordt dan bevestigd. We zullen dan moeten kijken of een pendel haalbaar is of dat we op zoek moeten gaan naar een alternatieve artiest

Hoe boek ik een artiest of entertainment?

Boekingen kunnen zowel telefonisch als per e-mail worden bevestigd. Direct hierna wordt het entertainment door ons vastgelegd en is er een overeenkomst tot stand gekomen. Zodra alle gegevens definitief zijn zullen wij u een overeenkomst in tweevoud sturen, eventueel voorzien van een rider (document met speciale operationele en/of technische voorzieningen waar opdrachtgever voor dient te zorgen). U tekent de overeenkomst en eventuele rider en retourneert deze aan ons.

Wat is een regiocheck?

Voor openbare optredens geldt dat voor een aantal artiesten meestal 21 dagen voorafgaand aan het optreden niet in dezelfde regio (vaak binnen 30 kilometer via Google Maps) een ander openbaar optreden zal hebben. Dit om conflicterende kaartverkoop of promotie tegen te gaan. De regiocheck zal door een medewerker van Het Artiestenburo worden gedaan op het moment dat u aangeeft de boeking definitief te kunnen maken. Mocht er zich een regioconflict voordoen, dan komt de optie automatisch te vervallen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om elkaar te beconcurreren. In dat geval zullen we kijken of we u een geschikt alternatief kunnen aanbieden.

Wat is de definitie van een besloten feest/evenement?

Besloten wil zeggen: geen kaartverkoop, geen media, geen promotie, niet vrij toegankelijk (niet-genodigden hebben geen toegang tot de ruimte/locatie).

Dit feest of evenement is uitsluitend toegankelijk voor genodigden zoals een verjaardag, bruiloft of personeelsfeest.

Wat is een openbaar evenement?

Een openbaar evenement zijn vrij toegankelijke evenementen. Dit zijn evenementen en festivals waarvoor je geen uitnodiging hoeft te hebben. Dit kan zowel een betaalde als gratis entree zijn. Voorbeelden: dorpsfeesten, relatiedagen, festivals, braderie├źn, kermissen, beurzen, congressen of straatfestivals.

Zijn de gages/prijzen all-in?

Alle genoemde gages zijn exclusief het geldende BTW tarief (9% of 21% BTW) en exclusief 7% BUMA-kosten (indien van toepassing). De gages zijn inclusief sociale lasten, belastingen en reiskosten binnen Nederland, tenzij anders vermeld. Nadat u een boeking bevestigt krijgt u een totaaloverzicht van alle kosten inclusief het geldend BTW tarief en 7% BUMA.

Wat zijn de betalingsmogelijkheden?

Zodra u entertainment heeft geboekt ontvangt u een maand voor het optreden per e-mail een factuur in PDF- formaat. U kunt de betaling vervolgens voldoen middels een reguliere overboeking of via iDEAL.

Wat zijn Buma-kosten?

Voor de openbaarmaking van auteursrechten is degene die een artiest laat optreden of op een andere manier muziek ten gehore brengt een vergoeding verschuldigd aan Buma, de belangenvereniging van muziekauteurs. Deze vergoeding bedraagt op dit moment 7% van het artiestengage. Het Artiestenburo is gerechtigd namens de vereniging Buma deze auteursrechtelijke vergoeding bij u, als opdrachtgever, te incasseren. Dit bespaart u een hoop administratie en een eventuele naheffing van Buma achteraf. Zo weet u altijd waar u aan toe bent.

Is er iemand bereikbaar bij calamiteiten en in het weekend?

Het Artiestenburo is bij dringende zaken met betrekking tot een geboekt optreden bereikbaar via een noodnummer. Bel het telefoonnummer van Het Artiestenburo en volg de procedure: 036 - 200 2209.

Wat gebeurt er bij calamiteiten (bijvoorbeeld: ziekte van de artiest)?

Bij eventuele calamiteiten zal Het Artiestenburo er alles aan doen (binnen de maximale mogelijkheden en binnen alle redelijkheid) om vervangend en zo gelijkwaardig mogelijk entertainment te boeken.

Is de geluidstechniek inbegrepen?

Indien alleen een monitorset is inbegrepen, dan dient het eindgeluid (zaalgeluid) aanvullend besteld/geregeld te worden. Indien een A- of B-set is inbegrepen, dan is de monitoring en het eindgeluid (zaalgeluid) inbegrepen tot respectievelijk ca. 300 / 700 personen (in een normale gelegenheid/zaal). Indien een optreden exclusief geluid wordt geboekt, dan dienen de faciliteiten conform de rider van artiest te worden nageleefd.

Wat zijn wachturen?

Doorgaans vindt de opbouw van de benodigde techniek 1 uur (bij bands 2 uur) voor aanvang van het optreden plaats. Afbouw gelijk na het optreden van de artiest of band. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan de artiest of band eerder opbouwen en wordt er wachtgeld in rekening gebracht.

Zijn er Algemene Voorwaarden van toepassing?

Op al onze diensten zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing. Klik hier om deze Algemene Bepalingen te downloaden.

Welke persoonsgegevens verwerkt Het Artiestenburo?

De gegevens die u invoert worden niet aan derden verstrekt. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar onze Privacy Policy.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Je kan een klacht indienen door een e-mail te sturen naar info@hetartiestenburo.nl of gebruik te maken van ons contactformulier. Wij streven ernaar om je binnen 5 werkdagen te voorzien van een reactie.

Kan ik persoonlijk in contact komen met een artiest?

Vanwege de grote aantal e-mails en telefoontjes die wij ontvangen, kunnen we alleen op verzoeken voor opties en boekingen reageren. We kunnen niet reageren op persoonlijke verzoeken van welke aard dan ook, verzoeken om handtekeningen, contactgegevens, donaties, sponsoring of vragen die geen verband houden met een optreden van een artiest. Bedankt voor uw begrip!